Právě jsem se chystala zavřít oči, když nastoupil. Vypadal
uříceně a nepřítomně. Divně. Sedl si naproti mně a schoval tvář do dlaní.
Přitom neustále podupával pravou nohou. Magor, napadlo mě. Přesně tohle jsem na
cestě potřebovala. Hráče na nervy. Dalšího hráče na nervy. Jakoby ráno
nestačila matka: jestli TAM pojedeš, už se nevracej…
Rozjeli jsme se. Dup - dup. Dup - dup. Dup dup dup.
Spoléhala jsem na to, že si ve vlaku všechno promyslím, snad i trochu dáchnu, ale nešlo to. Nejenom kvůli tomu podupávání, ale ten kluk ve mně prostě od prvního momentu evokoval nepříjemné pocity. Nevíte, jestli vás neokrade, nenapadne nebo se nezhroutí. Ne že by to byl od pohledu ten typ, žádný somrák nebo tak něco, ale prostě mě znervózňovalo jeho chování. Strašně znervózňovalo. A hypnotizovalo zároveň.
Rozjeli jsme se. Dup - dup. Dup - dup. Dup dup dup.
Spoléhala jsem na to, že si ve vlaku všechno promyslím, snad i trochu dáchnu, ale nešlo to. Nejenom kvůli tomu podupávání, ale ten kluk ve mně prostě od prvního momentu evokoval nepříjemné pocity. Nevíte, jestli vás neokrade, nenapadne nebo se nezhroutí. Ne že by to byl od pohledu ten typ, žádný somrák nebo tak něco, ale prostě mě znervózňovalo jeho chování. Strašně znervózňovalo. A hypnotizovalo zároveň.
---
Jedeš do
Varů a vaří se ti mozek. Mozek vraha. Čerstvýho vraha. Nováčka vraha.
Jedeš do
Varů a nevíš, jestli to ty tři hodiny vůbec vydržíš. Na jednom místě. Kilometry
pod nohama a ty furt na místě. Jeden Bárt a ty nadosmrti vrah. Možná i po
smrti. Možná na věčnost.
Jenom nad
tim dokážeš přemýšlet – jestli to vůbec někdy pomine.
Jakože
někdy bude líp.
Jakože
někdy ti někdo řekne: udělals dobře, vole. Dyť to byl zmrd.
Možná ti to
řekne ten nahoře. Možná to ani nebyla vražda v pravym slova smyslu. Možná
jednou dostaneš Nobelovu cenu míru, ne?
Rytmus
jedoucího vlaku ti nedovolí uklidnit se. Pořád žene. Pořád to samý.
K zešílení. Nejhorší na tom všem je to, že seš sám. Nikomu nemůžeš říct
nic. Ani náznakem.
Seš
v naprostý izolaci. V bizarním světě krve. Můžeš to promílat jenom
sám se sebou.
Jenom ty
můžeš dospět k závěru, jestli vůbec nějakej existuje. Jenom ty si můžeš
odpustit.
Snažíš si vsugerovat, žes nic neudělal. Že se nic nestalo. Zapomenout. Odmítnout. Vytěsnit. Cítíš, jak velká by to byla úleva. Nesmírná vesmírná úleva. Ale velký hovno, velebnosti.
Snažíš si vsugerovat, žes nic neudělal. Že se nic nestalo. Zapomenout. Odmítnout. Vytěsnit. Cítíš, jak velká by to byla úleva. Nesmírná vesmírná úleva. Ale velký hovno, velebnosti.
O to se
nesnaž. Nejde to ani náhodou.
Snažíš se
myslet na mámu. Na to, jak dopadla. Na její podlitiny, krvavý šrámy, oteklej
obličej. Žes ji z tý hrůzy vysvobodil. Znova velký hovno, velebnosti. O to
se taky nesnaž. Zase to nejde.
Bárt byl
zmrd a ty seš díky němu ještě větší. To je celý. Mohl si ho i fotra prostě
jenom udat. Mohl? Nevíš. Nevíš, jestli by to máma přežila. Jestli bys to přežil
ty.
Je to
omluva?
Ne, o tohle
se nesnaž. Nejde to…
---
Pozorovala jsem jeho nohu a představovala si, jak asi
vypadá bez kalhot. Může se vám to zdát úchylné, ale prostě se mi jenom líbí
štíhlá svalnatá chlupatá chlapská lýtka. Je to na nahém mužském těle jediná
věc, na kterou se dá s potěšením koukat. Jakmile ji chlap má. A tenhle
nejspíš jo.
Pozorovala jsem jeho neoblomně podupávající nohu, když se
najednou zastavila. Škublo to se mnou. Představte si - jdete krajinou plnou
cvrčků, ptáků a včel, všechno se to kolem vás hemží a poletuje a najednou –
ticho. Škubnete sebou. Leknete se. Základní instinkt vám říká, že se máte mít
na pozoru.
Ustrnutí – útěk - útok. Tři po sobě jdoucí pudy při
hrozícím nebezpečí. Pudy sebezáchovy. K tomu třetímu – útoku – nedochází,
pokud se vám podaří zdrhnout.
Koukněte na mne. Sedím přišitá do sedadla a přemýšlím, že
popadnu kabelku a vypadnu z kupé. Zorničky mám vytřeštěné a skoro
nedýchám. To musíte vidět – naprosto viditelně celá biju na poplach. A jenom
proto, že člověk naproti mně přestal kmitat nohou. Jako by mi namířil pistoli
přímo mezi oči nebo mi přiložil nůž pod krk. Zajímavé, že?
Co všechno nás dokáže vyděsit.
Co všechno dokážeme vykonstruovat.
Jaké fabulace jsme schopni vytvořit z pouhého
zastavení jinak podupávající nohy se štíhlým chlupatým lýtkem. Co všechno se
nám může zdát nebezpečné. Útěk jsem nakonec zamítla, rozhodla jsem se nedat na
blbý pocit a zůstat.
Někdy totiž ve fázi ustrnutí hrozící nebezpeční
přehodnotíte: náhlé ticho v krajině bylo jen váš dojem, noční šramot u
dveří způsobila kočka, když strhla vaši šálu i s věšákem, klepání na okno
byla vlastně jenom kombinace větráku s průvanem, cizí hlasy byly ozvěnami
vašich vlastních myšlenek…
Přesto, i když zjistíte nikterak neohrožující příčinu,
vždycky ve vás zůstane mravenčit mírně nepříjemný pocit, nejspíš způsobený tím,
co vás mohlo potkat a především, že vás to MŮŽE potkat. Objevili jste totiž
další konkrétní případ, jak vás něco či někdo může jednoho dne dostat.
Mozek vraha. O:O
OdpovědětVymazat